Verdedigingslinie voor de verdediging van de lijnen

Op 2 juni 1984 rijdt de laatste passagierstrein over de lijn 165 die Virton verbindt met Halanzy, Athus en Aarlen. De vereniging Amis du Rail d’Halanzy, die het jaar daarna werd opgericht, zal gedurende 22 jaar zijn inspanningen opvoeren om de lijn opnieuw open te stellen voor passagiersvervoer! De overwinning, behaald in 2007, is ongetwijfeld te danken aan de hardnekkigheid en overtuiging van deze kleine groep treinliefhebbers. “We hebben nooit opgegeven en zijn bij de beleidsmakers van onze regio en de instellingen van de NMBS blijven aandringen om de mogelijkheid te bekijken de lijn 165 opnieuw open te stellen voor passagiersvervoer”, zegt Michaël Jacquemin, de woordvoerder van de vereniging. Ondanks de dagelijkse stoet pendelaars die de dorpen langs de N77 van Virton naar Athus doorkruisten, had de politieke wereld er lange tijd geen oren naar. Eén gebeurtenis veranderde die situatie echter: “De beslissing om de lijn Athus-Meuse te elektrificeren om het goederenverkeer te vergemakkelijken was een belangrijke stap op weg naar de heropening ervan voor het passagiersvervoer. Een tweede belangrijke factor was de synergie die ontstond tussen de NMBS en de Luxemburgse Spoorwegen (CFL). Het spoorwegbeleid van het Groothertogdom is heel ambitieus. Ze investeren zwaar in het spoor om de wegen te ontlasten door goedkopere tarieven aan te bieden dan die in België, maar ook door gratis en voldoende parkeerplaatsen ter beschikking te stellen. “Om een geloofwaardig alternatief voor de autoritten naar het Groothertogdom Luxemburg te creëren, heeft het land aanvaard om, via de CFL, te investeren in de renovatie van de installaties, de aanleg van nieuwe perrons en de creatie van gratis parkeerplaatsen in de directe omgeving van de stations.

De Amis du Rail blijven waakzaam op wat er zal gebeuren met lijn 165 wanneer de overeenkomst die de toegang voor reizigers garandeert in 2017 ten einde loopt, en zetten ondertussen hun kruistocht in de hele provincie Luxemburg verder. Ze strijden meer bepaald voor de heropening van lijn 163, tussen Bastenaken en Libramont, twee steden die blijven groeien en waarvan de sociaaleconomische uitwisselingen elke dag intenser worden. Ze treden ook op andere manieren op, bijvoorbeeld door hun ongenoegen te uiten over de sluiting van stations, en door te strijden voor een harmonieuze grensoverschrijdende prijsstelling met de naburige netwerken om het gebruik van de trein vanuit een Belgisch station te bevorderen en dit, binnen een straal van 30 km op Belgisch grondgebied.

“Het blijft helaas moeilijk om het beleid te overtuigen. De verschillende regeringsniveaus in het land bemoeilijken vaak de minste beslissing. De verdeelsleutel voor de toewijzing van de NMBS-investeringen op regionaal niveau speelt in ons nadeel: Vlaanderen heeft de goedkeuring verkregen voor een aantal grote projecten, buiten de 60% die haar is toegewezen, terwijl Wallonië al zijn projecten moet realiseren met de 40% die haar is toegewezen. Daarbij komt nog een opmerkelijk gebrek aan langetermijnvisie: men heeft ervoor gekozen om gigantische stations te bouwen, terwijl men de middelen niet heeft om zich dit te veroorloven en ze niets bijdragen aan de mobiliteit. In een tijd van klimaatverandering is dit onaanvaardbaar.”

© Foto's: Collectif Huma

© Teksten: Isabelle Masson

Naam van de burger: Michaël Jacquemin

Catégorie: De volledige verbal

Partagez: